Na czym polega inbound marketing?
Idea inbound marketingu polega na dotarciu do odbiorcy bez elementu ataku: potencjalny klient przychodzi do Ciebie czytając lub oglądając jakiś materiał – na co wcześniej się zgodził – w przeciwieństwie do koncepcji “outbound”, gdzie marketer dokonuje inwazji, aby zainteresować swoim przekazem. W przypadku tego konkretnego wpisu na blogu, jeśli trafiłeś na niego wyszukując frazę związaną z inbound marketingiem w Google, to przyszedłeś do nas (in). Nikt z naszego zespołu nie wyszedł na zewnątrz (out) dzwoniąc do Ciebie i nie próbował Cię przekonać,że inbound marketing jest fajny i powinieś coś kupić.
Ujmując rzecz bardziej formalnie, inbound marketing to tworzenie treści (materiałów) przydatnych (interesujących) dla użytkowników we właściwym miejscu i czasie (nie przeszkadzając im w robieniu czegoś innego). I tak, do kategorii inbound możemy zaliczyć prowadzenie bloga, podcastu czy wysyłkę newslettera, do outbound zaś TV, radio i banery.
Narzędzia inbound marketingowe
Przejdźmy po krótce przez narzędzia wykorzystywane do realizacji kampanii typu inbound:
Blog – blog zapewnia odwiedzających zainteresowanych zagadnieniami
na nim opisywami – oczywiste, pod warunkiem, że nasz blog będzie można w sieci znaleźć.
Blog to też niższe ceny za kliki w AdWords z powodu wyższego Quality Score i okazja do budowania ruchu z długiego ogona (long tail). (z odrobiną szczęścia wykres wzrostu ruchu z Google Analytics może wyglądać tak jak tutaj).
Newsletter – użykownik wszedł na bloga, nic nie kupił, ale podobało mu się na tyle, aby zapisać się do newslettera? Świetnie, masz go, jest “in” – śmiało męcz swoimi materiałami, na pewno wpadnie parę zamówień.
SEO – to kluczowa część. Elementem rywalizacji prócz jakości treści, jakie tworzy Twoja firma jest to, jak bardzo te treści są widoczne. Pamiętaj zatem o podstawach optymalizacji oraz działaniach off-site.
Social Media – to tam, gdzie Twoi klienci oglądają koty. Podobno nie konwertuje, ale jeśli znajdziesz odpowiednio stargetowaną grupę lub masz swój kanał, to jest to dobre narzędzie do utrzymywania więzi z fanami Twojej marki.
PPC - Pay Per Click jest “in”, jeśli mając księgarnie ustawiłeś reklamę na frazę “kot w butach” kierującą do podstrony z baśniami Charles’a Perraulta. Jeśli jednak proponujesz twórczość Paulo Coehlo osobie wpisującej w searchboxie “jak żyć” to jesteś zdecydowanie “out”.
Jak być skutecznym – czym się rywalizuje w inbound marketingu?
Mogłoby się wydawać, że wystarczy mieć dobre treści i reszta zrobi się sama: na Facebooku ludzie polajkują, wyszukiwarka umieści na wysokich pozycjach. Ale czy na pewno?
Ostatni mem #AlexFromTarget, gdzie rolę główną odgrywa nastolatek o imieniu Alex (600 000 śledzących na Twitterze z początkowych 144 w ciągu kilku dni) – a właściwie jego zdjęcie, świadczy o tym, że materiał szczególnie wyszukany jednak być nie musi, a czynnikiem decydującym jest zasięg. Do wypromowania Alexa przyznała się firma BREAKR – rzekomo przy pomocy swojej bazy fanów. Wniosek? Następnym razem, gdy kupisz artykuł sponsorowany
u blogera albo w gazecie, nie zostawiaj go na pastwę losu – ktoś go musi zobaczyć!
-
http://wp.pl Marcin