Telefon: 604-969-706 / E-mail:
Poradnik: międzynarodowa ekspansja (PPC / SEO)

Dlaczego warto wejśc na nowy rynek?

BCG przewiduje, że do 2025 roku przychód ze sprzedaży zagranicznej w e-commerce wzrośnie z 80 do 250-350 miliardów dolarów. Jeśli więc myślisz o ekspansji międzynarodowej, teraz jest dobra pora, by uprzedzić konkurencję.

Dla firm ze strategią opartą o operowanie w wąskiej niszy otwarcie się na rynki międzynarodowe to prosty dostęp do nowych odbiorców, a tym samym wzrost obrotów, który jest tak bardzo pożądany.

Jak wybrać nowy rynek zagraniczny?

 Najkorzystniej jest wybrać ten rynek, który już jest zainteresowany Twoimi usługami albo ten, na którym konkurencja jest najmniejsza. Pierwsze możesz określić na podstawie statystyk sprzedaży lub odwiedzin (odpowiedni raport jest łatwo dostępny w Google Analytics).

screenshot-www.google.com 2015-02-15 13-16-59

Aby porównać zaś konkurencyjność rynków wykorzystaj Google Market Finder. GMF porównuje liczbę wyszukań (oraz konkurencyjność) dla wybranych słów kluczowych w wielu krajach.

Dokładna analiza

Wybrałeś wstępnie kraj w którym chcesz pojawić się z ofertą. Na tym etapie warto zrobić dokładną analizę
i oszacować: 

  • wielkość rynku,
  • spodziewane nakłady na reklamę,
  • spodziewany zwrot z inwestycji.

Najlepiej do tego nadaje się Google Keyword Planner. Przygotowanie pełnej listy słów kluczowych pozwoli określić jak dużo wejść oraz po jakiej cenie jest do uzyskania. Idealnie, gdy te dane zostaną porównane z innym krajem, w którym już operujesz. Może się okazać, że po oszacowaniu kosztów pozyskania klienta będzie potrzebna np. zmiana cen.

Końcówka .com czy ccTLD?

 Nową stronę można utworzyć w domenie krajowej (np. nowastrona.de),w podkatalogu (np. staradomena.pl/de) lub w subdomenie (de.staradomena.pl)

Domeny krajowe (ccTLD) mają zazwyczaj większą konwersję, gdyż wzbudzają większe zaufanie. Uruchomienie strony pod świeżą domeną może wymagać jednak większych nakładów związanych ze zdobyciem lokalnych linków.

 Drugim najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie podkatalogów (domena.com/de/). Silna domena główna powinna umożliwić lepszy start nowej wersji językowej. Pamiętaj, aby w Google Webmaster Tools ustawić odpowiednią lokalizację.

Mając produkt bazujący na informacji (którego nie musimy wysyłać) lepiej wybrać podkatalog językowy, który będzie dedykowany wszystkim osobom władającym danym językiem, ale zamieszkującym różne kraje (np. niemiecki w Niemczech, Austii i Szwajcarii).

 Jak przygotować stronę?

Tłumaczenie strony wykonaj z pomocą native speakera. Różnice językowe mogą wymagać zmian w strukturze strony, kolorze stron docelowych lub przycisków Call to Action. Najlepiej, aby zostały zasugerowane przez osobę znającą lokalne realia.

 Przygotowując strony landowe pod reklamy płatne korzystne może się okazać tworzenie różnych wersji dla różnych krajów w których używa się tego samego języka (francuski we Francji vs francuski w Kanadzie).

 Wykorzystuj tagi hreflang. Dzięki nim wskażesz wyszukiwarce, że dana strona ma swoje odpowiedniki w innych językach.

Reklamy

Jeśli marka w ogóle nie jest obecna na nowym rynku warto rozpocząć od reklam display. Zwiększy to jej świadomość wśród potencjalnych użytkowników.

 Na samym starcie, prócz reklam, dobrze zadbać o recenzję produktu w branżowych mediach / blogach / forach tak, że w przypadku, gdy ktoś będzie szukać opinii, to je znajdzie i nie będzie miał wrażenia, że przeciera szlak.

 W różnych krajach panują różne standardy (darmowa wysyłka, polityka zwrotów). Może zachodzić potrzeba zmiany treści reklam tak, aby eksponowała to co Cię wyróżnia (np. obsługa klienta czy liczba dostępnych produktów).

Sezonowość

 Tworząc kampanię dedykowaną np. Australii pamiętaj, że pory roku są tam odwrócone. Jeśli będziemy propoponować kupony rabatowe na sandały w zimę to konwersja może być niższa!

O ile zaś w przypadku ekspansji do Niemiec nie mamy do czynienia z tak drastyczną zmianą klimatu, to powinnismy jeszcze pamiętać o świętach narodowych, które dla każdego kraju są inne.

Podsumowanie

Ekspansja na nowy rynek to złożony projekt. Trudno będzie z samego początku, nawet pomimo starannych przygotowań, osiągnąć świetne rezultaty. Z drugiej jednak strony do wygrania jest dużo! Dobrze jest zastosować metodę małych kroków i testować. Powodzenia!