Telefon: 604-969-706 / E-mail:
Jak zadbać o personal branding? 14 wskazówek

Branding zwykł być domeną korporacji, w dobie internetu jednak każdy z nas ma swoją markę – czy nam to się podoba czy nie. Nie wiele osób dba o swój wizerunek w sieci, a może on zamknąć lub otworzyć wiele drzwi:

  • lepszą pracę,
  • nowe kontakty,
  • możliwości biznesowe.

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, to zapewne wiesz, że biznes robi się z ludźmi, nie z firmami. Przestajemy ufać korporacjom, dlatego tak ważne jest, aby Twój wizerunek był odzwierciedleniem tego, na czym Ci zależy.

Aby kupować, musisz sprzedawać – na rozmowie kwalifikacyjnej “sprzedajesz się” jako idealny kandydat, na prezentacji “sprzedajesz” swój produkt. Silna marka jest tutaj kluczowa. Oto XX wskazówek jak o nią zadbać.

1. Stwórz wizję siebie.

Aby dotrzeć do celu, trzeba określić kierunek: spójną wizję siebie, którą będziesz mógł komunikować.

  • Jak chcesz aby Cię postrzegano?
  • Jakie wartości chcesz komunikować?
  • Z czym chcesz, aby Cię kojarzono?
  • Gdzie chcesz być za 5, 10 lat?
  • Jakie cele chcesz osiągnąć?

Mając przed sobą wizję o wiele łatwiej będzie Ci ustalić strategię, która Cię tam zaprowadzi.

2. Określ swój target. Do kogo chcesz dotrzeć?

Różne osoby lubią przebywać w różnych miejscach, każdy z nas ma ulubione kluby i restauracje. Tak samo jest w internecie, niektórych znajdziesz na LinkedInie, innych Twitterze. Wpierw jednak musisz wiedzieć kogo szukasz.

  • kto pomoże Ci osiągnąć Twoje cele?
  • co motywuje Twoją audiencję?
  • co czyta Twój przyszły klient?
  • gdzie w internecie spędza czas Twój przyszły szef?

Precyzyjne określenie odbiorców jest ważne, bo chodzi o coś więcej niż sprzedaż. Chodzi o budowę społeczności.

3. Znajdź sposób, aby dostarczyć wartość.

Aby przyciągnać do siebie ludzi na których Ci zależy musisz dostarczyć im wartość na której z kolei im zależy. Mogą to być poradniki, case study czy wywiady – ważne, aby temat interesował odbiorców. Swego czasu pewien bank zrobił ankietę z której wynikało, że ludzie na fanpage’u najchętniej czytaliby o poradach finansowych. W praktyce jednak największe zainteresowanie wzbudzały informacje rozrywkowe.

4. Stwórz własną stronę internetową.

Własna strona z blogiem pomoże Ci budować społeczność. Możesz też traktować ją jako wizytówkę. Podawaj do niej adres w swoich profilach w mediach społecznościowych i na forach. Idealnie, jeśli adres URL będzie w postaci imienazwisko.pl. W sytuacji, kiedy domena z Twoim imieniem i nazwiskiem jest już zajęta lub podobnie jak Ty nazywa się jakiś celebryta, spróbuj dodać swoje drugie imię lub wykorzystać nickname.

5. Wykonaj audyt online.

Wygoogluj siebie i sprawdź co o Tobie piszą. W jakich miejscach? Sprawdź też jak wyglądają wyniki wyszukiwania dla ekspertów z Twojej branży. Gdzie pojawiają się o nich wzmianki? W jakich mediach społecznościowych prowadzą konta?

6. Usuń niekorzystne informacje z Google’a.

Zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE możesz usunąć wyniki zawierające informacje personalne, które są “nieistotne lub nieaktualne”. Można to zrobić tutaj.

7. Ustaw reklamy AdWords na swoje nazwisko.

Koszt klików będzie mały, a będziesz mógł kierować użytkowników bezpośrednio na swoją stronę. Dodatkowo dzięki liczbie wyświetleń zdobędziesz informacje o tym ile osób Cię wyszukuje.

8. Zadbaj o to, aby najlepsze informacje były wysoko.

Strony przedstawiające Cię z najlepszej strony powinny być najwyżej po wpisaniu Twojego imienia i nazwiska. Frazy imienne zazwyczaj nie są konkurencyjne, więc SEO nie powinno być drogie.

9. Stwórz i uzupełnij swoje profile w mediach społecznościowych.

Uzupełniony profil oznacza więcej wyświetleń, gdyż na więcej fraz będziesz się pojawiać w wyszukiwarce.

10. Wypowiadaj się.

Wypowiedzi eksperckie ugruntują Twoją pozycję we wszystkich mediach w których zdecydowałeś się założyć konta. Szczególnie ważne są wpisy gościnne – im większy autorytet bloga na którym publikujesz, tym lepiej.

11. Wykorzystuj wszędzie to samo zdjęcie.

Jedno zdjęcie na wszystkich profilach zwiększy Twoją rozpoznawalność.

12. Wykorzystuj wszędzie to samo nazwisko lub nickname.

Jeśli masz popularne nazwisko (Kowalski, Nowak), wyróżnij się poprzez dodanie drugiego imienia lub wymyśl sobie nick. Szkoda by było, aby Twój głos został zagłuszony przez tysiące innych wypowiedzi.

13. Monitoruj swój brand.

Ustaw alerty związane z odpowiednimy frazami na Google Alerts. Możesz również monitorować wzmianki w mediach społecznościowych za pomocą BuzzBundle lub Brand24.pl

14. Zdobądź wzmianki w prasie.

Najłatwiej zdobyć silną markę poprzez skojarzenie się z inną silną marką. Bardzo skorzystasz na wzmianka w prasie branżowej oraz popularnych dziennikach. Na początku trudno Ci o to będzie, może Ci w tym pomóc reklama natywna.


Mam nadzieję, że powyższe wskazówki okażą się pomocne!