Smiley face
Jak dobrać właściwe słowa kluczowe?

Słowa kluczowe to pojęcia wpisywane w pole wyszukiwania przez internautę w celu otrzymania jak najlepszych dla niego wyników w postaci adresów stron internetowych.

screenshot-www.google.pl 2014-11-26 18-35-53

Czy słowa kluczowe są istotne?

Słowa kluczowe należy rozumieć jako uproszczenie – kotwicę, po które użytkownicy mogą znaleźć stronę internetową bez konieczności pamiętania całego adresu URL lub zawartości. Dobre słowo kluczowe to takie, które:

  • jest aktywnie wykorzystywane przez internautów – ma jakąś popularność. Aby sprawdzić popularność słowa kluczowego można wykorzystać AdWords  Keyword Planner,
  • dostarcza właścicielowi witryny wartościowy ruch (generuje sprzedaż, zwiększa zasięg marki, itp),
  • odpowiada treści strony (użytkownik po wejściu na witrynę wykazuje odpowiedni poziom zainteresowania),
  • pomaga intuicyjnie nawigować po stronie (menu powinno się składać z pogrupowanych słów kluczowych).

Błędnie dobrane słowa kluczowe niosą ze sobą poważne konsekwencje:

  • kampania SEO / SEM może być nierentowna,
  • utracimy potencjalną możliwość zarobku nie dodając wszystkich słów z niszy,
  • użytkownicy mogą się gubić na stronie, przez co będzie ona miała niższą konwersję,
  • stawki CPC w AdWords mogą być większe.

Jeśli tak dużo zależy od wyboru fraz, to jak być skutecznym w ich szukaniu?

Jak znaleźć właściwe słowa? Plan działania

Znalezienie odpowiednich słów wymaga pewnej znajomości rynku, zachowań użytkowników
i oferty firmy. Reszta nie jest trudna, oto kolejne kroki:

1. Utwórz szeroką listę słów

Szeroka lista powinna zawierać wszystkie frazy, które opisują Twoją stronę internetową (lub ofertę) oraz te,
które mogą zostać wykorzystane przez internautów do jej znalezienia. Tworząc taką szeroką listę wciel się w role konsumenta.

Narzędzia pomocne przy tworzeniu listy:

  • Google Keyword Planner – udostępnia statystyki wyszukań dla poszczególnych fraz wpisywanych w Google.
    W GKP można podać adres strony docelowej – frazy zostaną nam automatycznie zaproponowane.
  • Searchmetrics.com / SimilarWeb.com – udostępniają dane na temat źródeł ruchu dla dowolnej strony internetowej. Wygodne do analizowania działań konkurencji.

Jeśli masz już stronę, to warto wykorzystać Google Analytics oraz Google Webmaster Tools, aby dowiedzieć się po jakich frazach trafiano na stronę do tej pory.

2. Odrzuć słowa, które nie mają ruchu

Nie powinieneś umieszczać na stronie słów, które nie mają wyszukań. Sprzedając “inteligentne zegarki” skuteczną frazą będzie “smartwatch” – pomimo, że nie ma jej w słowniku języka polskiego.

3. Odrzuć słowa, które nie będą konwertować

Zrezygnuj ze słów, które nie są zgodne z tematyką Twojej witryny – użytkownicy nie będą zadowoleni z tego co ich spotka – mniej z nich coś kupi (lub nie dokonają pożądanej czynności, np. nie zapiszą się do newslettera).

Ponadto, jest bardzo prawdopodobne, że współczynniki zaangażowania (bounce rate) są składnikami algorytmu Google – trudniej jest wtedy pozycjonować coś, czego internauci “nie chcą”.

Dobrym zwyczajem jest przeglądanie wyników wyszukiwania na wybrane wcześniej frazy i obserwowanie co już jest proponowane przez wyszukiwarkę – mało prawdopodobne, aby dla fraz zwracających sklepy internetowe nagle zaczęły się pojawiać fora i vice versa.

4. Testu i poprawiaj

Optymalizacja słów kluczowych to proces ciągły – w szczególności, jeśli mamy ich setki lub wręcz tysiące. Na bieżąco monitoruj konwersję, wyrzucaj słowa niskiej jakości i szukaj nowych.